Baterie elektrokol

V současných elektrokolech se nejčastěji používají Lithium Ion baterie(Li-Ion). Baterie jsou klíčovým prvkem elektrokol. Díky své vysoké energetické hustotě a nízké váze poskytují elektrokolům efektivní a výkonný zdroj energie. Tyto baterie umožňují dlouhé dojezdy na jedno nabití, což je klíčové pro spolehlivost a výkon elektrokola. S relativně dlouhou životností jsou Li-Ion baterie ideálním řešením pro moderní elektrokola.

Kapacita baterie a dojezd elektrokola

Pokud vybíráte nové elektrokolo, jistě Vás bude zajímat, kolik kilometrů můžete ujet na jedno nabití baterie. V této souvislosti se můžete setkávat s jednotkami Ah a Wh. Co však tyto jednotky znamenají?

Ah - ampérhodina se používá k vyjádření kapacity akumulátoru. 1 Ah značí schopnost akumulátoru dodávat proud 1 ampér po dobu jedné hodiny.

Wh - watthodina je jednotka energie. Pokud nám motor při jízdě na kole pomáhá, koná fyzikální práci (Joule). Když tuto práci vynásobíme časem po který nám motor pomáhá, dostaneme jeho výkon (Watty). Tato jednotka nám tedy udává, kolik energie je nám baterie schopná dodat v průběhu času.

Mezi Ah a Wh neexistuje přímý převodní vztah. Pokud vynásobíte Ah napětím baterie ve voltech, dostanete Wh. Baterie s napětím 36 V a kapacitou 15 Ah bude pak mít 540 Wh.

Dojezd elektrokola závisí nejen na kapacitě baterie, ale i na množství práce, kterou je třeba odvést. Zatímco kapacita baterie je daná, množství energie potřebné pro práci ovlivňuje mnoho faktorů, jako je hmotnost jezdce, profil trasy, stupeň přípomoci nebo třeba počasí. Svoji roli hraje také naladění a optimalizace konkrétního elektromoru.
Bosch u svých elektromotorů udává spotřebu kolem 7 Wh/km, avšak přesnější představu o dojezdu si můžete udělat v jejich dojezdové kalkulačce.

Umístění baterie

Nejčastěji se můžete setkat s třemi způsoby umístění baterie na elektrokole: nosičové baterie, baterie na rámu kola (typicky v místě pro košík na pití) a integrované baterie v rámu kola.

Nosičové baterie, zejména v kombinaci s motorem v zadním kole, nepříznivě ovlivňuje těžiště elektrokola. To má vliv jak na jízdu, tak i na manipulaci s kolem. Toto řešení se obvykle používá u městských kol.

Baterie umístěná na spodní rámové trubce se využívá především u přestavbových sad a levných elektrokol. Toto řešení je snadné na výrobu, přičemž baterie je umístěna v těžišti kola. Naopak v rámu může být méně místa pro případný košík na láhev nebo brašnu.

Umístění baterie do rámu přináší výhody z hlediska těžiště a čistého vzhledu celého elektrokola. Je však důležité věnovat pozornost způsobu vyjmutí baterie. U některých kol nelze baterii vyjmout bez demontáže motoru, což může být problém, pokud elektrokolo často převážíte na držáku za autem nebo potřebujete nabíjet baterii mimo místo, kde ukládáte kolo. Při umístění baterie do rámu vám zůstane dostatek místa pro košík na láhev nebo brašnu.

Nabíjení a péče o baterii

Zní to celkem jednoduše. Baterii je třeba nabít, když je vybitá, a víc to přeci nemusím řešit. Pravda je ovšem taková, že správným staráním se o baterii, včetně způsobu jejího nabíjení, můžete výrazně prodloužit její životnost. Baterie může tvořit i 1/3 ceny kola a zároveň je to nejnáchylnější komponent na správnou udržbu. Je proto dobrý nápad se o baterii správně starat.

Baterii můžete nabíjet i pokud není úplně vybitá.

Baterie nemají paměťový efekt a nemá smysl ji vybíjet do nuly ani ji udržovat naplno nabitou. Naopak to baterii škodí. Z toho plyne, že nemá smysl provádět často zmiňované formátování baterie - tedy hluboké vybití a nabití baterie na maximum.

Při provozu i skladování se snažte vyhnout extrémním teplotám. Nenechávejte baterii zbytečně mrznout a nenechávejte ji na přímém slunci. Je naprosto pochopitelné, že se nechcete stát otrokem svého elektrokola a chcete si ho naplno užívat. Zkuste však přemýšlet o tom, kde elektrokolo třeba i krátkodobě parkujete nebo jak elektrokolo nabíjíte.

Je normální, že se baterie a nabíječka při nabíjení zahřívají. Baterie se zahřívá i při provozu, proto není dobré ji ihned po dojezdu nabíjet. Je lepší nechat ji nejprve vychladnout.

Mimo sezonu skladujte baterii ideálně mimo kolo, nabitou na 50-70%, na suchém místě při teplotě mezi 5-20 stupni Celsia. Samovybíjení baterie je zcela normální a pohybuje se okolo 5% za měsíc. Je tedy dobré baterii jednou za měsíc zkontrolovat a pokud bude baterie vybitá pod 50%, je třeba ji nabít.

Za jak dlouho se baterie nabije?

To závisí na kapacitě baterie (Ah) a nabíjecím proudu (A), který je nabíječka schopna dodat. Teoreticky, pokud potřebujete dobít 15 Ah baterii z 0% na 100% nabíječkou, která dává 2A, bude vám to trvat 7,5 hodiny. V praxi dobu nabíjení ovlivňují ztráty (teplo) a BMS (Battery Management System), který sleduje nabíjení a vybíjení baterie.

Například Bosch u baterie PowerTube 500 s kapacitou 13,4 Ah uvádí dobu nabíjení pro 2A nabíječku na dobití baterie na 50% přibližně 3,6 hodiny. Na dobití baterie na 100% budete potřebovat přibližně 7,3 hodiny. Pokud použijete u stejné baterie 4A nabíječku, doba se zkrátí na 1,7 hodiny na dobití na 50% a 4,5 hodiny na dobití na 100%.

×

Splátková kalkulačka ESSOX